Inżynieria oprogramowania

Tworzenie dobrego oprogramowania to nie tylko pisanie kodu. To przede wszystkim zrozumienie problemu, dobre decyzje projektowe i umiejętność współpracy.

W mojej pracy programistycznej zawsze towarzyszyło mi pytanie: dlaczego niektóre projekty kończą się sukcesem, a inne – mimo zasobów i planu – upadają?

Studia dostarczyły mi solidnych podstaw: uporządkowanych metodyk, wzorców projektowych i modelowania procesów, ale dopiero praca nad rzeczywistymi projektami uświadomiła mi, jak wielowymiarowe i dynamiczne są procesy w praktyce – znacznie bardziej niż w projektach akademickich. Ograniczenia czasowe, niejednoznaczne wymagania, kompromisy architektoniczne i złożone zależności między zespołami stały się codziennością, z którą trzeba było nauczyć się pracować skutecznie i systematycznie.

W tej sekcji podsumowuję moje doświadczenia w różnych fazach cyklu życia oprogramowania, zdobyte zarówno w projektach komercyjnych, jak i edukacyjnych (studia, doktorat, nauczanie, kursy podyplomowe). To również fundament pod dalsze wpisy blogowe i projekty narzędzi, które z czasem chciałbym udostępniać.