Praca w roli dostawcy oprogramowania ma pewne stałe elementy, bez względu na to, czy odbiorcą jest tzw. klient wewnętrzny (np. inny dział w tej samej firmie) czy oprogramowanie powstaje na zamówienie. Z perspektywy klienta sytuacja może wyglądać nieco odmiennie, ale to ze strony jego organizacji najczęściej wypływa potrzeba zamówienia nowego oprogramowania.
Przyjrzyjmy się następującym zagadnieniom istotnym dla wewnętrznej organizacji pracy dostawcy jak również ważnym z perspektywy rozliczenia się z klientem w ramach zamówienia.
Termin realizacji
Procesy wewnątrz organizacji dostawcy obejmują: planowanie etapów pracy oraz wyznaczenie kamieni milowych.
Komunikacja między dostawcą i klientem obejmuje: regularne informowanie o postępach, aktualizacje harmonogramu, wyjaśnianie opóźnień.
Standardy
Procesy wewnątrz organizacji dostawcy obejmują: utrzymywanie spójnych i zgodnych z najlepszymi praktykami standardów projektowania i kodowania, stosowanie narzędzi do kontroli jakości kodu, jak również do zarządzania wymaganiami. O jakości końcowego produktu świadczy dokumentacja oprogramowania, zarówno ta, którą wygenerowano automatycznie na podstawie kodu, ale przede wszystkim ta, na podstawie której powstała implementacja.
Komunikacja między dostawcą i klientem obejmuje: Standardy kodowania są zazwyczaj mniej istotne dla klienta, chyba że klient ma specyficzne wymagania w zakresie utrzymywania kodu, dokumentacji projektowej i innych artefaktów powstających w trakcie tworzenia i testowania. Przekazywanie klientowi dokumentacji użytkowej i technicznej powinno być zgodnie z wymaganiami umowy.
Dostępność do zasobów
Procesy wewnątrz organizacji dostawcy: komunikacja i przepływ informacji między członkami w zespole deweloperskim, identyfikacja braków w dokumentacji projektowej przed lub w trakcie wykonywania prac, planowanie sesji wyjaśniających.
Komunikacja między dostawcą i klientem obejmuje: Ustalenie jasnych oczekiwań co do dostępności kluczowych interesariuszy, organizowanie regularnych spotkań wyjaśniających, szybka eskalacja problemów.
Weryfikacja zgodności oraz sposób odbioru
Procesy wewnątrz organizacji dostawcy: Przygotowanie wewnętrznych procedur testowania i akceptacji, planowanie i realizacja testów akceptacyjnych.
Komunikacja między dostawcą i klientem obejmuje: Uzgodnienie kryteriów akceptacji, organizacja sesji odbiorczych, dostarczanie wyników testów akceptacyjnych, uzyskiwanie formalnej akceptacji od klienta.
A według Ciebie, kto powinien przygotować i przeprowadzić testy akceptacyjne: dostawca, klient, a może niezależny audytor? Przy niejasnym określeniu tego procesu czas dostarczenia i ostatecznego rozliczenia się może znacznie się wydłużyć poza termin określony w umowie. Należy komunikować odpowiednio wcześnie wszelkie odstępstwa oraz protokołować usterki wymagające niezwłocznego usunięcia.